fbpx
Hvorfor lytter vi ikke til lærerne?
DSC07056.jpg

Christian Skou Larsen er spidskandidat for SF. Foto: Jesper Ernst Henriksen

Christian Skou Larsen er spidskandidat for SF i Vallensbæk til KV21
DEBAT.  

Igen og igen stopper dygtige og afholdte lærere på Vallensbæks folkeskoler, fordi de ikke trives. Det er et kæmpestort problem, men alligevel gør den nuværende kommunalbestyrelse ingenting. Jeg forstår det simpelthen ikke.

Det er efterhånden ikke nogen overraskelse, når en lærer på en af Vallensbæks tre folkeskoler opsiger sin stilling grundet en alt for presset hverdag. Det er en helt naturlig konsekvens af arbejdsforholdene.

Vallensbæks folkeskoler har landets næsthøjeste klassekvotient med 15 klasser med 27 eller flere elever, og vi bliver ved med at presse flere elever ind. Det skaber elendige arbejdsforhold med en stresset hverdag, og som konsekvens af dette har Vallensbæks lærere landets 12. højeste sygefravær.

Jeg holdt fornylig møde med kredsformanden for Vallensbæk Lærerkreds, Merete Randskov. Her blev det gjort krystalklart, at lærerne selv mener, det er nødvendigt med færre elever pr. lærer for at øge trivslen. Vallensbæks lærere har et brændende ønske om flere timer med tolærerordning. Det giver mulighed for at splitte klassen op, faglig sparring, nye dynamikker og en mere rolig time med færre elever pr. lærer.

Kommunalbestyrelsen har alt for længe siddet på deres hænder uden at gribe ind. Her stikker Konservative med deres flertal hovedet i busken. Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti ønsker handling i form af at ændre i lederrollerne. Dette er ikke nogen dum idé, men det er på ingen måde nok.

Vi er nået til et punkt, hvor det er bidende nødvendigt, at vi lytter til lærerne. De skal have færre elever at se til, og de skal have ressourcer til at løse deres opgaver. Hvis vi ikke gør noget nu, flygter resten af de dygtige lærere, og så står vi tilbage med en situation, der i meget høj grad går ud over eleverne med flere lærerskift og mindre kompetente, uuddannede lærere.

Svar: Vi lytter bestemt også til lærerne

Henrik Rasmussen (K), Borgmester i Vallensbæk

Jeg er ærgerlig over din opfattelse af, at vi i Vallensbæk ikke lytter til lærerne. Vores lærere er en forudsætning for, at vores skolebørn er inspireret til læring og at skolerne udvikles i en ambitiøs retning.

Politisk vil jeg gerne sætte mål, men ikke diktere metoder – det er der, vores fagligt kompetente personale kommer ind i billedet. Det er kommunens skoleledere, der har ansvaret for, at kommunalbestyrelsens ambitiøse mål nås. Derfor er det også ledelsen, der sammen med Danmarks Lærerforening har indgået en aftale om, hvordan undervisningen tilrettelægges.

Lærerne tages med på råd, men der er mange andre, som vi også lytter til, når vores skoler skal udvikles, bl.a. erhvervslivet, øvrige faggrupper samt andre uddannelsesinstitutioner, som har ønsker til, hvad det er, vi skal uddanne til. Og hvad fremtidens behov er.

Politisk har jeg aldrig lagt skjul på, at jeg er ambitiøs på vores folkeskolers vegne. Vi har fastsat mål for at vores skoler skal være blandt de 25 % bedste i landet. Vi har fokus på sociale kompetencer, trivsel, en tidlig indsats for børn med særlige behov, og vi har handlet på behovet for en tryg brobygning fra dagtilbud til skole. Vi har renoveret vores skoler for et trecifret millionbeløb for at sikre gode rammer for tidssvarende undervisningsformer, vi har sikret digital understøtning først med digitale tavler, senest med makerspaces og en målrettet plan for devices til alle. Alt dette har vi indført i et bredt samarbejde.

Det slår mig igen og igen, hvordan SF er begyndt at diskutere kvantitet frem for kvalitet – et politisk skred, der virkelig undrer mig. Hvor mange lærere, der er i hver klasse og til hvor mange elever, mener jeg er situationsbestemt, og det kan kun en dygtig leder, sammen med sine lærere, vurdere. Her i kommunen er gennemsnittet 23,1 elev pr. klasse, hvorfor en SF ”one-size-fits-all-model” ikke passer til Vallensbæk.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top