fbpx
Jord under neglene giver børn læring
Mejsebo-naturprojekt_6.jpg

Børnene hygger sig med at være med til at plante blomster.

Børnene hygger sig med at være med til at plante blomster.
VALLENSBÆK. På daginstitutionen Mejsebo planter børnene blomster eller karse, fra de er helt små. Det giver børnene en læring og det gør institutionens legeplads mere naturlig og bæredygtig

Daginstitutionen Majsebo har fået Friluftrådets grønne flag, fordi de er en daginstitution, der er særligt god til at arbejde med naturen. I øjeblikket er de i gang med at gøre legepladsen grønnere og mere bæredygtig.

– Vi har været heldige at blive udvalgt til projektet ’Naturlig legeplads’, hvor vores tema er vilde blomster. Så vi har fået bygget syv blomsterkasser, som vi skal have plantet til, vi skal have gravet nye buske ned i vores bakke og plantet sommerfuglebuske, så vi får en mere naturlig og bæredygtig legeplads, siger Carina Frederiksen, som er pædagog hos Mejsebo.

At have det grønne flag betyder også, at daginstitutionen involvere børnene i arbejdet. Med røde, gule og blå plastikskovle i hænderne og jord til albuerne hygger børnene sig på legepladsen.

– Det er sjovt. Jeg kan godt lide at plante. Det er nogle flotte blomster, siger 5-årige Ava, mens hun kigger på de færdigplantede blomster.

Hun er sammen med en lille gruppe børn ansvarlig for sin egen blomsterkasse.

– Det vigtigste er, at børnene er med i processen, fordi det giver medansvar. Hvis de er med til det, giver det dem lyst til at passe på tingene og sørge for, at de andre børn ikke graver i deres blomsterkasse, siger pædagog Carina Frederiksen.

Hvert barn er en del af en gruppe, der er ansvarlig for en blomsterkasse.

Også for de mindste

Forlader man børnehavebørnene og går op ad en trappe til en terrasse i Mejsebo, så finder man en lidt yngre målgruppe – vuggestuebørnene – som også er med i projektet. Her sidder fem børn samlet ved et lille bordbænkesæt, og de er også i gang med at så. Men i stedet for at så i jord, sår vuggestuebørnene i bomuldsvat.

– De sår karse. De får lov til at sanse og mærke frøene og bomuldsvattet, som er meget blødt, siger Huriye Dogan, der er pædagog i Mejsebo.

Børnene stikker fingrene i deres små papkrus – der har fået øjne, snude, hale, fødder og hvide ører af pap, så de ligner små kaniner – for at mærke det bløde vat. Huriye tager en dyb tallerken frem med brune karsefrø, som børnene også rører ved, før frøene skal puttes ned i vattet.

Men det er ikke kun sansning, som vuggestuebørnene får ud af at lege med naturen. Man kan finde megen læring og pædagogiske øvelser i at så karse, siger Huriye Dogan:

– De træner at holde på en ske og vande med en kande, og det er rigtig gode øvelser for finmotorikken. De øver sig i at vente på tur, i at sige navne og i at kunne tale med deres forældre om naturen, når de kommer hjem. Og så lærer de selvfølgelig om naturen.

Naturlig legeplads

Daginstitutionen Mejsebo er blevet udtaget til at være en del af projektet ’Naturlig legeplads’, sammen med 29 andre institutioner i hele Danmark, hvoraf 15 findes på Sjælland.

Målet med projektet er at få en grønnere legeplads med flere dyr, hvor både vuggestue- og børnehavebørn inkluderes i projektet og får mulighed for at sanse og lære om naturen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top