fbpx
Stem på en cyklist
Debat_web.png
DEBAT.  

Kommunalvalget er rundt om hjørnet, og snart vil den lokale debat flyde over af indspark fra politikere, valgløfter og deslige. Jeg vil gerne komme debatten i forkøbet, med et ønske til borgere, politikere, samt ikke mindst kandidaterne til det kommende kommunalvalg: prioritér cyklisterne.

Cyklen er et sundt, klimavenligt og folkeligt transportmiddel, til en pris, hvor langt de fleste kan være med. Derfor er det ærgerligt for mig, som “3. generations brøndbyborger”, at konstatere, at forholdene for cyklister i Brøndby er ret dårlige. Rød stime er træls, bevares, men det er man efterhånden vant til på jernhesten. Men derudover kan jeg pege på mange mangler, bl.a. manglende parkeringsmuligheder for cyklister ved kommunens rekreative områder som Brøndbyskoven og Strandparken. Og en del cykelstier og strækninger har mangelfuld skiltning, er ikke intuitive, og er meget bøvlede.

Det “værste” eksempel er strækningen fra Brøndby Strand til Park Allé, hvor man som cyklist langs Brøndbyvester Boulevard skal skifte vejside flere gange; og pga. manglende skiltning, skal man være lokalkendt for at vide, hvornår vejsideskiftet skal foretages, for ikke at havne på en blind cykelsti i ingenmandsland (her tænker jeg på Svanholm Allé).

Cyklen er et sundt, klimavenligt og folkeligt transportmiddel, til en pris, hvor langt de fleste kan være med. Derfor er det ærgerligt for mig, som ‘3. generations brøndbyborger’, at konstatere, at forholdene for cyklister i Brøndby er ret dårlige.

Jeg har derfor en opfordring til nuværende og kommende kommunalbestyrelsesmedlemmer: Gør mere for cyklisterne, så denne sunde og klimavenlige transportform fremmes. Jeg ved godt, at kommunalbestyrelsen vil pege på nylige tiltag som cykelsti på Brøndbyøster Torv. Men vi har brug for flere og større forbedringer, før at Brøndby for alvor kan være en attraktiv cykelkommune.

Vi har brug for bedre skiltning, bedre belysning i cykeltunnellerne, bedre forhold på strækningerne mellem de tre bydele, samt flere gang- og cykelbroer over motorveje og jernbaner, der kan binde bydelene bedre sammen. Og ikke mindst: et større samarbejde på tværs af kommuner i Storkøbenhavn. Eksempelvis kunne det være fedt med en kontinuerlig cykelsti langs Roskilde-jernbanen, så man som cyklist kan undgå Roskildevej og Vesterbrogade.

Når jeg går ned og stemmer til kommunalvalget den 16. november 2021, vil jeg stemme på en kandidat, der selv er cyklist. Eller som minimum, en billist, der jævnligt cykler, og ved hvordan det er at være cyklist i Brøndby. Jeg vil selvfølgelig også stemme ud fra andre kriterier, men cyklismen vil være ét af de fremtrædende. Og jeg vil opfordre mine medborgere i Brøndby til at gøre det samme. For vi har brug for kommunalpolitikere, der er ambitiøse på cyklisternes vegne.

Jeg vil derfor høre kandidaterne til det kommende kommunalvalg: Vil du prioritere cyklisterne? Og hvad vil du gøre for cyklisterne i Brøndby?

1 kommentar om “Stem på en cyklist”

  1. Fatih Baran siger:

    Hej Dennis Laursen

    Jeg har læst læserbrevet “Stem på en cyklist” og er helt enig med dig. Jeg må indrømme at jeg er bilist til daglig, men bruger kun cyklen når jeg skal på ture med mine elever og det gør vi meget ofte, især når vi skal på tur i Albertslund eller i omegnen.

    Det bliver nok et af det vigtigste emner som jeg vil arbejde med når jeg kommer i byrådet. Jeg vil kæmpe for den sunde og klimavenlige transportform og bedre cykelforhold i Brøndby. En af vores mærkesager/visioner som i Brøndby er “flere i bevægelse”. Bedre cykelforholdene i Brøndby kan være med til at få flere i bevægelse i Brøndby. Borgerne skal føle sig trygt når de cykler rundt i Brøndby. Derfor er det vigtigt at cykelsti skiltninger og cykelsti belysninger er i orden.

    Det er klart at det er en dyr sag at der belysning på alle cykelstier i Brøndby, men det er nødvendigt for at skabe en tryg følelse hos cyklister. Sikkerheden kan være med til at øge cykling i Brøndby. Cykelsti belysning med solcelle er en god og klimavenlig løsning.

    Mvh Fatih

    Nedenstående er der lidt om Enhedslistens cykelpolitik.

    “Det lykkedes Enhedslisten på finansloven at få afsat 520 mio. kr., hvoraf 370 mio. kr. skal gå til cykelstier langs statsvejene og 150 mio. kr. til medfinansiering af kommunale projekter. I dag bliver der sat navn på de 20 cykelstiprojekter som nu bliver en realitet. Det er en udmøntning, som betyder cykelstiprojekter i 16 kommuner spredt ud over hele landet og uden for de største byer.

    Enhedslisten ser det som en rigtig god start, men listen over veje som mangler cykelstier er fortsat alen lang. Derfor vil Enhedslisten også gå til de kommende forhandlinger om ‘Grøn Mobilitet’ med et krav om, at der afsættes 1 milliard kroner årligt de næste 10 år til at skabe et dansk cykelstisystem i verdensklasse.”

    https://enhedslisten.dk/2021/02/18/enhedslisten-370-mio-kr-cykelstier-i-hele-landet-er-en-rigtig-god-start?fbclid=IwAR0Oz605QiI94c9X1MoKIRk8WVNJGCk6UTW5xyZkVZDqxusRuZOMukC1KWg

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top